Autor: Sam Hayesová
Překlad: Irena Steinerová
Rok vydání: 2011
Počet stran: 399
Nakladatelství: Knižní klub
ISBN: 978-80-242-2977-5

Jsou knihy, které si přečtete, a za týden už si ani nevzpomenete, o čem vlastně byly. Jiné příběhy vám z nějakého důvodu utkví v paměti na velmi dlouhou dobu. Napínavý román Sam Hayesové patří k těm druhým.

Na začátku je neznámá žena, která chce skokem z mostu do řeky spáchat sebevraždu. Nebo jen chce, aby to tak vypadalo? V dalších kapitolách knihy se před námi začne odvíjet příběh tří žen, přesněji řečeno dvou žen a jednoho nešťastného dítěte v pochmurném dětském domově. Autorka nás mistrně vede od jedné tragické postavy ke druhé a nechá čtenáře přemýšlet, jak spolu tyto tři osudy souvisejí a kdy a jak se protnou. Napětí se pomalu stupňuje, z původně téměř idylické rodinky nakonec nezůstává kámen na kameni. Závěr není klasickým happy endem, je zde však přece jen naděje na nový začátek.

Kniha vás přinutí přemýšlet, jestli všechny ty odmalička vštěpované zásady jsou opravdu správné. Má si člověk nechávat určité věci pro sebe, aby se nestal práskačem? Když cítíte, že to, co se kolem vás děje, je špatné a ubližuje, máte to prozradit i za cenu toho, že následky si ponesete po celý zbytek života? Autorka staví svoje hrdiny do nelehkých situací, kdy žádné rozhodnutí není jednoduché. Život prostě není černobílý, ale plný různých odstínů šedi. Nakonec však stejně nezbývá, než udělat to, co člověku říká jeho srdce.

Autorka nás schválně hned na začátku příběhu obklopila mlhou, která se jen pomalu postupně projasňuje. Musím se přiznat, že něco jsem vytušila hned od prvních stránek, něco jsem si postupně domyslela, ale samotný závěr mě opravdu zaskočil. Tato kniha se právem dá označit za příběh, při kterém vás bude mrazit v zádech, kdy si budete přát, aby už se "to" konečně stalo a vy jste si mohli vydechnout. Není to čtení zrovna moc povzbudivé a určitě není pro čtenáře se sklonem k depresím. Mohu vám však slíbit, že se rozhodně nebudete nudit a že na vás kniha silně zapůsobí.
***
Hodnocení: 4/5
***